Thursday, April 25, 2019

MENU BERKHASIAT UNTUK ZURIAT SEAWAL USIA 6 BULAN HINGGA 2 TAHUN

Bismillahirrahmanirrahim...

Penuh waspada tanam melati,
Bimbang nanti tumbuhnya malu;
Resipi bonda istimewa pasti,
Permata hati cergas selalu.


Apabila memegang dummy book buku swaterbit pertamaku, iaitu Koleksi Teks Pengacaraan Majlis Rasmi Sekolah, naluri hatiku kuat menyatakan, "Aku mahu bukukan resipi makanan bayi yang aku sediakan untuk anakku, Muhammad 'Afif Rayyan!"

Tanpa berfikir panjang, aku terus mencari rakan-rakan di facebook yang boleh membantu aku daripada segi design dan mahir tentang fotografi. Alhamdulillah, jumpa! Semua menu yang ada dalam simpanan disusun dalam layout yang kemas dan diserahkan kepada designer. Subhanallah. Allah permudahkan jalanku. Inilah rupa kulit buku dummy book keduaku!


Aku menelusuri perjalanan seorang self-publisher sekali lagi. Langkah yang sama dituruti. Proses suntingan, mendapatkan surat beranak (ISBN dan PDP), MyIPO sehinggalah urusan percetakan. Semuanya aku pelajari melalui sebuah e-book yang aku temui di internet. Aku mencuba dan terus meneroka. Dari Pahang ke Kuala Lumpur. Bertemu insan yang tak pernah dikenali. Berurusan itu dan ini. Usaha dan tawakal.

Selama ini, aku hanya memuat naik status di facebook berkenaan masakan yang aku hidangkan buat cahaya mata pertamaku sebagai koleksi peribadi untuk rujukan aku sendiri. Hasrat untuk mengumpul dan membukukan hasil air tanganku hadir apabila menerima permintaan daripada sahabat-sahabat. Sokongan begitu padu. Nah, lebih 300 naskhah telah terjual! Alhamdulillah. 

Inilah rupa wajah sebenar buku swaterbit keduaku yang telah pun dipasarkan serentak dengan buku swaterbit pertamaku dalam Festival Sastera Kanak Kanak 2016 anjuran Perbadanan Kota Buku yang diadakan di Pusat Membeli Belah Maju Junction, Kuala Lumpur pada 30 Mei hingga 2 Jun 2016 yang lalu. 

Penulis: Absha Atiah Abu Bakar
Harga: Semenanjung Malaysia RM 12.50/Sabah & Sarawak RM 15.50
*TIDAK termasuk biaya pos

Apa yang bagus tentang buku ini ya? Secara peribadi, saya kumpulkan kesemua menu ini kerana ada ketikanya akan sampai satu tahap saya tidak tahu apa lagi yang mahu dimasak? Inilah rujukan saya. Ya, buku ini memang wajar dimiliki kerana:
  1. Ada panduan untuk mendapatkan cetusan idea dalam penyediaan makanan bayi.
  2. Alternatif bagi anda yang mempunyai kekangan masa untuk mencuba jaya resipi baharu atau sukar mendapatkan resipi makanan bayi daripada sumber-sumber lain.
  3. Resipi yang terkandung di dalam buku ini telah dicuba jaya berulang kali dan hasilnya tidak mengecewakan.
  4. BONUS, buku ini sesuai dijadikan hadiah istimewa buat bakal ibu dan ibu-ibu muda di luar sana. 
Dapatkan sekarang!

HUBUNGI SAYA:

Puan Absha Atiah binti Abu Bakar
Whatsapp: 013-4493510
E-mel: abshaatiahabubakar@gmail.com



No comments:

Post a Comment