Tuesday, April 23, 2019

KOLEKSI TEKS PENGACARAAN MAJLIS RASMI SEKOLAH

Bismillahirrahmanirrahim...

Warkah ditulis si gadis sunti,
Buat tatapan aduka di sana; 
Pengacara majlis amanah dinanti,
Atur persiapan tugas dilaksana.


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Sesungguhnya kita hanya mampu merancang dan Dialah yang menentukan segalanya. Alhamdulillah, dengan izin Allah SWT akhirnya buku swaterbit pertama saya telah pun dipasarkan dalam Festival Sastera Kanak-Kanak 2016 anjuran Perbadanan Kota Buku yang diadakan di Pusat Membeli Belah Maju Junction, Kuala Lumpur pada 30 Mei hingga 2 Jun 2016 yang lalu.

Buku ini telah mendapat sambutan yang sangat baik dalam kalangan guru khususnya dan pengacara majlis secara amnya sehingga telah terjual LEBIH 500 naskhah! Syukur. Maklum balas yang diterima daripada pembeli dan pembaca juga rata-ratanya telah memberikan satu gelaran yang cukup istimewa terhadap buku ini, iaitu EMCEE BIDAN TERJUN. Subhanallah. Tabarakallah. Terima kasih daun keladi.  




Ya, inilah rupa dummy book untuk naskhah ini pada awalnya! Bukan mudah untuk kuhasilkan buku ini secara self-publish memandangkan aku bukan seorang penulis profesional. Dunia penulisan bukan bidang utamaku. Namun, hanya berbekal satu tekad, iaitu mahu mengumpulkan skrip pengacaraanku dalam bentuk sebuah buku yang boleh dijadikan rujukan peribadi, maka aku mula menggali ilmu perbukuan melalui sumber internet semata-mata tanpa berguru dengan sesiapa.

Alhamdulillah, satu demi satu langkah kuturuti. Tempoh sebulan setengah sepanjang cuti sekolah akhir tahun 2015, aku gunakan sepenuhnya untuk fokus menyiapkan naskhah ini sehinggalah aku berjaya melahirkan 'bayi' pertamaku yang sangat bermakna buat diriku. Pengalaman mengemudi acara di peringkat sekolah, daerah, negeri dan kebangsaan selama beberapa tahun, akhirnya berjaya dibukukan. Tumpah air mata kesyukuran.   


Penulis: Absha Atiah Abu Bakar/Guru
Editor: Mohd Januri Aiyub/Pensyarah Jabatan Pengajian Melayu IPG Kampus Sultan Abdul Halim, Sg.Petani merangkap Munsyi Bahasa Dewan Bahasa & Pustaka (DBP)
Harga: Semenanjung Malaysia RM 27/Sabah & Sarawak RM 30 
*TIDAK termasuk biaya pos

Inilah rupa buah tangan tercinta! Permintaan untuk cetakan kedua juga sudah ada. Masya-Allah. Sungguh tak disangka. Angan-angan menjadi nyata. Andai diberi peluang akan diusahakan satu hari nanti. Insya-Allah. Mari habiskan buku cetakan pertama yang MASIH berbaki beberapa naskhah sahaja lagi dalam tangan ini. Ayuh! Tapi, kenapa buku ini harus dimiliki ya? 

Buku Koleksi Teks Pengacaraan Majlis Rasmi Sekolah ini memuatkan:

  1. Tip pengacaraan majlis.
  2. Penggunaan salutasi yang tepat mengikut protokol.
  3. Pantun dan bait putis yang berbeza bagi setiap acara.
  4. Disusun mengikut kronologi tentatif program. Anda boleh terus menggunakan buku ini untuk mengacara sesuatu majlis, cuma perlu menukar nama dan jawatan individu yang terlibat sahaja.
  5. BONUS bagi anda yang ingin menghasilkan buku buat kali pertama, anda boleh mendapatkan naskhah ini sebagai rujukan asas untuk halaman muka buku mengikut gaya dewan yang diterima pakai oleh penerbit.

Best kan? Tunggu apa lagi...


HUBUNGI SAYA:

Puan Absha Atiah binti Abu Bakar
Whatsapp: 013-4493510
E-mel: abshaatiahabubakar@gmail.com

No comments:

Post a Comment