Tuesday, April 30, 2019

KELAS BLOG ONLINE

Bismillahirrahmanirrahim...

Melafaz kalam di waktu malam,
Dendang beritma alunan puisi;
Semakin dalam ilmu kau selam,
Jadilah umpama padi berisi.

Minat menulis adalah antara hobi yang sebati dalam diri. Laman Facebook sentiasa menjadi medan untuk aku mengasah kemahiran ini. Langkah menerbitkan koleksi peribadi pada tahun 2016 telah membolehkan aku menapak lebih jauh dalam bidang penulisan. Satu demi satu buku dikeluarkan.

Selain menggunakan medium Facebook sepenuhnya, aku mula mencari guru yang boleh memimpin aku. Ya, berguru kepalang ajar, ibarat bunga kembang tak jadi. Aku memerlukan seorang guru yang boleh berdiri dan bercakap di hadapan mataku. Bukan hanya bergantung kepada e-book dan bahan bacaan semata. Penting! 

Walaupun langkahku untuk berguru dirasakan agak terlewat. Namun, aku bersyukur kerana usahaku selama ini tidak tersasar. Masih berada atas landasan. Alhamdulillah. Aku mula mendaftar diri menghadiri pelbagai kursus, seminar dan bengkel berkaitan ilmu yang kucari.

"Nanti, kalau aku dah tak ada di Malaysia, macam mana nak datang kelas?" getusku.

Ya Allah, sedihnya apabila memikirkan tentang hal ini. Peluang berharga akan terlepas. 

"Ah, internet mesti ada. Aku wajib maksimumkan kemudahan ini!" Aku membulatkan tekad.

Ternyata, langkah menyertai kelas blog secara atas talian ini amat berguna kepadaku. Aku mempunyai satu ketagihan yang baharu. Masya-Allah. Cantiknya rencana Allah aturkan. Kelas blog yang diajar oleh sifu, Puan Anys Idayu Zakaria sangat membahagiakan aku.

"Macam ni ya?"

"Ini di bahagian mana?"

"Klik yang mana satu ya?"

"Borang itu bagaimana nak diwujudkan?"

Nah, entah berapa banyak soalan kuutarakan! Puan Anys sabar melayani kerenah pelajarnya yang banyak songeh ni. Almaklumlah, mak budak baru belajar. Tambah pula, bukan sikit-sikit ya tugasan yang diberi. Rasakan, 12 tugasan perlu disiapkan! Terkedek-kedek mak budak ni menggodek. 

Waktu pendaftaran lagi aku sudah terfikir, "Sempatkah tugasan ini disiapkan dalam masa seminggu? Aku ni buta IT. Lemah betul kalau melibatkan teknologi, apps itu, apps ini."

Siapa sangka mimpi jadi realiti? Puan Anys yang baik hati memberi peluang untuk aku belajar step by step. One by one. Puan Anys akan guide dan selesaikan masalah aku. Subhanallah, seronok aku meneroka. Oh, kami berhubung melalui aplikasi Whatsapp sahaja ya! Ya Allah, untung sangatlah. Sungguh, memang mudah. 



Nah, inilah hasilnya sepanjang satu minggu berguru! Subhanallah, terujanya perasaanku tidak dapat digambarkan. Terima kasih tidak terhingga kepada Puan Anys kerana merealisasikan impianku untuk memiliki blog sendiri. Syukur ya Allah, dengan izin-Nya kami dipertemukan kerana ilmu-Mu yang luas. 




   
  

  

No comments:

Post a Comment