Monday, April 29, 2019

AKTIVITI HUJUNG MINGGU

Bismillahirrahmanirrahim...

Pandang tak jemu mawar direnung,
Mekar meraksi pegun adinda;
Carilah ilmu setinggi gunung,
Hidup terisi bekalannya ada. 

KETAHUILAH, "Apabila anak Adam itu mati, maka terputuslah amalnya, kecuali doa anak yang soleh, sedekah jariah dan ilmu yang bermanfaat" (Hadis Riwayat Muslim).  

Ya, isilah hidupmu dengan sesuatu yang dapat memberi kebaikan buat bekalan ke syurga idaman. Sesungguhnya, masa terlalu berharga kerana saat kematian itu tidak dapat dijangka. Demikianlah, hidup seorang hamba untuk beribadah kepada-Nya. Pesan buat diriku yang kadangkala alpa.

Kata orang, "Seronoklah dah bercuti tanpa gaji. Lepas ni boleh goyang kaki!" 

"Ah, mana mungkin aku mensia-siakan masa yang ada!" getusku.

Apabila ditakdirkan Allah untuk berhijrah buat kesekian kali, otakku ligat berfikir. 

"Bagaimana aku mahu menempuh hari-hari mendatang di negara orang?"

Aku sangat yakin bahawa aku sukar untuk bergerak ke mana-mana sesuka hatiku seperti yang aku lakukan di Malaysia. Ke sana, ke sini seorang diri dan kadangkala membawa anak kecil bersama. Redah memandu ke mana saja! Itulah aku.   

Oleh itu, beberapa bulan sebelum tibanya tarikh akhir aku mengajar di sekolah, aku mencari saluran ilmu tentang penulisan atas talian. Ini persediaan 'me time' aku apabila berada di bumi anbia. 

15 Mac 2019, aku menemui iklan yang dihebahkan di facebook Puan Masayu Ahmad tentang kelas menulis blog. Sepantas kilat aku klik pautan yang dipaparkan! Keesokan harinya, barulah respon diterima. 

"Assalamualaikum, salam kenal. Saya Anys Idayu. Mohon save nombor saya ya untuk dapatkan lebih banyak info best tentang servis yang ditawarkan. Puan boleh pilih nak upah atau belajar. Kelas di whatsapp. Masa fleksibel ikut masa sendiri. Tugasan akan diberikan dan puan boleh buat ikut masa sendiri. Saya akan semak tugasan sebaik siap."

Allahuakbar. Alangkah bahagianya aku apabila mengetahui ada kelas yang sebegini. Sudah lama aku memendam hasrat untuk memiliki blog sendiri. Inilah masanya! Peluang hadir tepat pada masa. Subhanallah, cantiknya rencana Allah. Sebulan selepas itu, barulah aku diizinkan untuk mendaftar diri bagi menyertai kelas blog secara online bermula 23 hingga 30 April 2019. 

Kebiasaannya, hujung minggu aku akan penuh dengan aktiviti luar. Namun, minggu ini aku memberi perhatian sepenuhnya untuk belajar secara atas talian. Kelas blog online yang telah menarik minat aku sejak beberapa hari ini. Seronok!

Hah, lihatlah design untuk header yang diberikan! Aduhai, rambang mata mahu memilih. Bantu saya boleh?  




YANG MANA SATU IDAMAN KALBU?

TERIMA KASIH PUAN MASAYU AHMAD.
TERIMA KASIH SIFU, PUAN ANYS IDAYU ZAKARIA.

2 comments:

  1. Saya juga bekas anak murid puan anys.
    Jemput singgah ke blog saya.
    https://sitikhairulbariahsahbudin.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, terima kasih sudi singgah ke blog saya. Baiklah. 😊

      Delete