Tuesday, April 30, 2019

EBOOK JANA PENDAPATAN DENGAN BLOG

Bismillahirrahmanirrahim...

Bagai gerhana menunggu hari,
Bibir bermadah rindu tak sudah;
Pendapatan dijana di hujung jari,
Khabarkan kaedah laksananya mudah?


Demikianlah, menanti wang jatuh ke riba. Kata orang, pendapatan boleh saja dijana dari rumah. Namun, bagaimanakah caranya? Saat menerima berita bahawa aku perlu berhijrah, aku berfikir tanpa noktah. Seorang wanita yang dirinya sentiasa disibukkan dengan sesuatu perkara, akhirnya bercuti daripada kerjaya. Hilang punca pendapatan utama buat sementara. 

Maka, aktiviti perniagaan kecil-kecilan yang sebelum ini hanya diusahakan sebagai pendapatan sampingan, kini dirasakan bakal menjadi kerjaya number one. Hah, spesies tak reti duduk diam sungguh! 

Walau suamiku mampu menanggung, isterinya tetap bersedia untuk menampung. Sejujurnya, aku sekadar inginkan kepuasan teragung. Puas meraih hasil titik peluh sendiri sementelah diajar berdikari. Gittew! Habis tu nak buat apa?

Ha, apabila bersua insan bernama Puan Anys Idayu Zakaria secara maya melalui kelas blog yang didaftarkan sepanjang 23 hingga 30 April 2019, aku dipertemukan dengan sebuah e-book yang ditulis oleh beliau sendiri, iaitu Jana Pendapatan Dengan Blog. 
Wah, e-book pertama dan terakhir yang kubaca dari awal hingga penutupnya ialah pada hujung tahun 2015, iaitu empat tahun yang lalu! Allahuakbar. Jujur, aku lebih gemar memegang buku fizikal daripada membaca e-book.

Namun, apabila aku mendaftar diri ke kelas blog, secara automatik e-book yang ditulis oleh Puan Anys menjadi rujukan aku. Apa yang boleh aku katakan, minda aku sangat terbuka! Banyak perkara yang selama ini aku mengetahuinya sekadar pengetahuan asas, dicungkil dengan lebih mendalam dan aku semakin faham.

Content e-book ini dapat menjawab persoalan yang bermain dalam fikiranku sebelum ini.

Mengapa aku perlu tulis blog?
Apa yang aku perlu tahu tentang blog?
Bagaimana aku mahu menjana income melalui blog?

Masya-Allah, segalanya ada diceritakan, bahkan lebih lagi. Banyak ilmu baharu yang diraih. Sungguh, memang tak rugi! Tinggal lagi ilmu itu konsisten untuk aku amalkan. Blog, platform baharu untuk aku berlatih menulis dengan lebih baik. Insya-Allah. Doakan aku berjaya! 




No comments:

Post a Comment